Oliwa na wierzch wypływa


Minie niebawem rok, kiedy opublikowaliśmy na blogu artykuł pt. „Prywatny folwark burmistrza”. Osoby, które nie zapoznały się z jego treścią odsyłamy pod adres http://naszswidwin.blog.pl/2012/10/23/565/ lektura to bowiem osobliwa, pozwalająca wyrobić sobie pogląd na rządy panującej nam obecnie władzy. Opublikowaliśmy wówczas obszerne fragmenty protokołu z kontroli RIO, zasługujące w naszej opinii (ale nie tylko) na miano skandalu. Wyłącznie dzięki naszym zabiegom wyczyny burmistrza ujrzały światło dzienne. Tak, tak, to ten sam protokół, którego treści sekretarz miasta nie chce zamieścić na BIP. Również przewodniczący rady nie był skory do jego upublicznienia, nie zapoznał z nim nawet oficjalnie radnych miasta. Zaraz po naszej publikacji próbował do niego dotrzeć radny Ostapowicz, ale ponoć z marnym skutkiem. W każdym bądź razie, mimo że poważne zarzuty zawarte w protokole dotyczyły finansów miasta, nigdy nie odbyło się posiedzenie rady miasta w tej sprawie. Nasz blog parł w kierunku zainteresowania tym problemem radnych, lecz żaden z nich nie wyrażał ani chęci, ani ochoty. 


Nie bez powodu wracamy do tego tematu. Z powrotu do niego nie mamy zamiaru ukrywać naszej satysfakcji. Otóż podczas ostatniego posiedzenia połączonych komisji, jeden z radnych – po roku czasu, ale jednak – pochylił się nad tym wstrząsającym dokumentem. Być może z powodu tego, że jeden z cięższych zarzutów skierowanych przez RIO do burmistrza dotyczył okresu, kiedy ów radny był przewodniczącym rady miasta, oraz z faktu „ukrywania” protokołu? Przypomnijmy, że zarzutów było sporo, w tym m.in. bardzo dużego kalibru, dotyczący wzięcia przez burmistrza (za zgodą skarbnika?!) kilkumilionowego kredytu bez zgody rady miasta, co było niezgodne z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), oraz naruszeniem art. 44 ust. 3 pkt. 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Poniżej przedstawiamy treść interpelacji:



W czasie ww. komisji, treść interpelacji została przez przewodniczącego odczytana wszystkim obecnym radnym, a następnie zgodnie z właściwością zawartą w statucie miasta przekazana burmistrzowi. Burmistrz zobowiązał się udzielić odpowiedzi na najbliższej sesji (25 września br.). Dzisiaj już wiemy, że tego nie zrobił, zasłaniając się kpa, na podstawie którego przesunął swoją odpowiedź w czasie. Przyczyn decyzji burmistrza o odsunięciu terminu odpowiedzi może być kilka. Po pierwsze radny złożył interpelację 17 września, statut mówi, że na odpowiedź jest 14 dni, więc ostateczny termin mija 1 października, a sesja była 25 września. Po drugie być może chce bardzo precyzyjnie udzielić odpowiedzi radnemu, a na to potrzebuje czasu. Po trzecie… no właśnie. Przeczytaj czytelniku jeszcze raz ostatnie zdanie w punkcie 3 interpelacji, gdzie radny informuje: „(…) wyjaśnienia są niezbędne do poczynienia dalszych kroków prawnych przysługujących radnemu”. Można to rozumieć na przykład, jako zapowiedź radnego o nadaniu sprawie dalszego biegu w celu pociągnięcia burmistrza do odpowiedzialności. I z tym może być problem, bowiem 8 października br. mija termin (3 lata) umożliwiający radnemu rozpoczęcie takiej procedury. Po tej dacie stanie się to już niemożliwe.


Jeszcze dwa zdania do sekretarza miasta pana Rewińskiego. Po raz kolejny podkreślamy, że nie ma pan racji twierdząc, iż nie ma obowiązku publikowania wystąpień pokontrolnych na BIP. NIK zwrócił wielu kontrolowanym urzędom uwagę, że taki obowiązek istnieje; cytat z wyników kontroli jst.: „W zakresie publikacji informacji publicznych dot. kontroli, jednostki publikowały jedynie wykazy kontroli zewnętrznych i wewnętrznych. Zakres tych publikacji nie spełniał wymagań art. 6 ust. 1 pkt. 4a) tiret drugi ustawy. Publikacja wystąpień pokontrolnych lub innych dokumentów kończących kontrolę i zawierających wyniki kontroli w praktyce spełnia wymóg ww. art. 6 ust. 1 pkt. 4a) tiret drugi ustawy”. Tak panie sekretarzu, czekamy cierpliwie na zamieszczenie wyników kontroli (a nie ich wykazów) na BIP Urzędu Miasta.

Komentarze

  1. „Ludzie nie lubią dowiadywać się,
    że są okłamywani, bo kłamstwo
    to świetna opowieść, którą ktoś
    zepsuł prawdą.”
    B. Stinson

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakby radni wiedzieli za co biorą diety nie byłoby tego bajzlu i okłamywania ludzi.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak ma być dobrze sami krętacze i pazerniacy :(

    OdpowiedzUsuń
  4. to wszystko przeraża marną drogą idziemy jutro władz nie interesuje aby dziś aby ja aby kasa dramat

    OdpowiedzUsuń
  5. Janek, kuva, coś ty narobił do jasnej ciasnej?

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak się dzieje gdy brakuje społecznej kontroli.
    Dlaczego do dnia dzisiejszego blog lub osoby związane z blogiem nie złożyły skargi na poczynania sekretarza z BIP.

    OdpowiedzUsuń
  7. A za co radni biorą diety. Za pierdzenie w stołek. Panowie i Panie jak się ktoś bierze za rządzenie i reprezentowanie ludzi, a przy tym dostaje za to wynagrodzenie, to powinien się starać i dawać z siebie wszystko. A tak mamy kilka osób, które dorabiają sobie w łatwy sposób do pensji.

    OdpowiedzUsuń


  8. ~trep:

    Tak się dzieje gdy brakuje społecznej kontroli.
    Dlaczego do dnia dzisiejszego blog lub osoby związane z blogiem nie złożyły skargi na poczynania sekretarza z BIP.
    Pisaliście że macje prawników i taka bezczynność

    OdpowiedzUsuń
  9. trep jest z tobą bardzo źle, piszesz potem sobie odpowiadasz, idź do lekarza albo odpocznij

    OdpowiedzUsuń


  10. ~informatyk:

    trep jest z tobą bardzo źle, piszesz potem sobie odpowiadasz, idź do lekarza albo odpocznij
    Owsikowy cieć

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten kilkumilionowy kredyt wzięty przez burmistrza bez zgody rady był przeznaczony m.in. na inwestycję pn. „Budowa sieci wodnokanalizacyjnej w ul. Popiełuszki, Połczyńskiej, Wiejskiej i Bocznej w Świdwinie”.

    Może ktoś pamięta, jaka firma wygrała przetarg na tę inwestycję?

    OdpowiedzUsuń


  12. ~informatyk:

    trep jest z tobą bardzo źle, piszesz potem sobie odpowiadasz, idź do lekarza albo odpocznij
    A co ty tu robisz szpiclu Owsiaka , wałkoniu.

    OdpowiedzUsuń
  13. Radnego Artyńskiego i pozostałych radnych zapraszam do lektury:

    http://naszswidwin.blog.pl/2013/04/03/1676/

    a tam coś takiego:

    W art. 38 Ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych czytamy m.in.: „Karalność naruszenia dyscypliny finansów publicznych ustaje, jeżeli od czasu jego popełnienia upłynęły 3 lata”. W przedstawionym powyżej przypadku termin określony ustawą nie upłynął. Kontrola zakończyła się w ubiegłym roku, czynu dokonano w październiku 2010 r., co oznacza że termin karalności za naruszenie dyscypliny finansowej w tym konkretnym przypadku upłynie w październiku br. Oznacza to ni mniej, ni więcej, że radni obecnej kadencji są zobowiązani złożyć odpowiednie doniesienie o wszczęcie postępowania w przedmiotowej sprawie.

    Macie tydzień!

    OdpowiedzUsuń
  14. i jeszcze:

    Zgodnie z przedstawionym wyżej protokołem pokontrolnym, burmistrz w sposób niezwykle poważny popełnił czyn naruszenia dyscypliny finansów publicznych polegający na zaciągnięciu zobowiązania na poważną kwotę bez upoważnienia rady miasta, łamiąc jednocześnie wcześniej podjętą przez nią uchwałę, skutkiem czego było również dopuszczenie się uszczuplenia środków publicznych na znaczną kwotę. W związku z czym pozwalamy sobie przypomnieć radnym, że zdarzenie takie stanowi bezwzględnie podstawę do postawienia burmistrza przed organem właściwym w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Naruszenie to stanowi również podstawę do postawienia zarzutu burmistrzowi za przekroczenie dozwolonych uprawnień. W związku z czym obowiązkiem radnych jest skierowanie wniosku w drodze uchwały do Regionalnej Komisji Orzekającej o poważne naruszenie przez burmistrza dyscypliny finansów publicznych i przekroczenie uprawnień. Tym bardziej, że nie był to przypadek odosobniony. Kontrole wykazały znacznie więcej przypadków poważnego naruszenia przez burmistrza m.in. ustaw o finansach publicznych i zamówieniach publicznych. Ich ilość wskazuje na działanie świadome. Radni mają obowiązek reagować na takie bezprawie. Żadna forma tłumaczenia zaistniałych sytuacji nie zwalnia burmistrza z poniesienia odpowiedzialności, a radnych z konkretnych reakcji na wnioski pokontrolne RIO i NIK.

    OdpowiedzUsuń


  15. ~kuva:

    Janek, kuva, coś ty narobił do jasnej ciasnej?


    Oj Janek, Janek, coś Ty narobił...

    OdpowiedzUsuń


  16. ~Imię (wymagane):

    A za co radni biorą diety. Za pierdzenie w stołek. Panowie i Panie jak się ktoś bierze za rządzenie i reprezentowanie ludzi, a przy tym dostaje za to wynagrodzenie, to powinien się starać i dawać z siebie wszystko. A tak mamy kilka osób, które dorabiają sobie w łatwy sposób do pensji.


    Czy się stoi, czy się leży dieta się należy :)

    OdpowiedzUsuń
  17. zamkowa inwestycja śmierdziała od początku

    OdpowiedzUsuń
  18. "miały zostać pozyskane poprzez zaciągnięcie w 2010 r. kredytu długoterminowego w wysokości ogółem 7.326.000,00 zł, z którego 3.000.000,00 zł organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego przeznaczył na wydatki nieznajdujące w 2010 r. pokrycia w dochodach i spłatach wcześniej zaciągniętych zobowiązań."

    W roku 2010 były wybory, budowano sukces na siłę. Powstała dziura budżetowa 3.000.000 zł, którą łatano kredytem bez zgody rady. Cyrk.

    OdpowiedzUsuń


  19. ~Imię (wymagane):

    zamkowa inwestycja śmierdziała od początku
    Nie tylko zamkowa, teraz widzimy że wszystkie przetargi byly ustawione wcześniej wygrywał jeden teraz drugi . I ten pierwszy teraz podnosi larum - żarło, żarło i zdechło , tak przedsiębiorco z Batalionów Chlopskich.

    OdpowiedzUsuń
  20. Dawno pisałem że w Świdwinie rada jest niepotrzebna. To kupa dobrze opłacanych statystów.

    OdpowiedzUsuń
  21. Łatwo szastać publicznym groszem.
    Po trupach do władzy. Unikalny gnój.

    OdpowiedzUsuń
  22. ojciec całego miasta oszukał szesnaście tysięcy dzieci

    OdpowiedzUsuń
  23. Jakie wykształcenie taki burmistrz.

    OdpowiedzUsuń
  24. Natychmiast odwołać przewodniczącego rady Henryka Klamana. Zataił przed radnymi i mieszkańcami bezprawie burmistrza. Taki człowiek nie może pełnić tak ważnej funkcji w radzie. Chyba, że pokaże resztki honoru i sam zrezygnuje z funkcji.

    OdpowiedzUsuń
  25. Przepraszam, ile to już trwa? Ile czasu wiadomo jest że zarządzanie miastem budzi kontrowersje a jakość zarządzania finansami publicznymi jest porażająca. Ile? Prawie rok! I co?Nikt nie reaguje? a gdzie opozycja?Nie ma nikogo z jajami w tym mieście żeby sprawę nagłośnić w mediach ogólnopolskich? Prezydenta Tarnowa szybciutko odsunęli od koryta a tutaj ?

    OdpowiedzUsuń
  26. Co się dzieje coraz mniej parafian pojawia się na mszy w dużym kościele?

    OdpowiedzUsuń
  27. Ile wyniósł koszt robót dodatkowych przy remoncie budynku na Gagarina, może ktoś wie?

    OdpowiedzUsuń
  28. Udzielamy precyzyjnej odpowiedzi:

    PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

    Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Przebudowa budynku przy ul. Gagarina 3 w Świdwinie - roboty dodatkowe.
    Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane.
    Określenie przedmiotu zamówienia: Przedmiotem niniejszej umowy jest wykonanie robót dodatkowych związanych z przebudową budynku przy ul. Gagarina 3 w Świdwinie zgodnie z protokołem konieczności wykonania robót dodatkowych oraz kosztorysem ofertowym Wykonawcy.

    TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: Zamówienie z wolnej ręki.
    DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 12.08.2013.

    Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): 63845,33 PLN.

    INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ

    Cena wybranej oferty: 68952,96 PLN

    Oferta z najniższą ceną: 68952,96 / Oferta z najwyższą ceną: 68952,96 PLN

    ZAŁĄCZNIK I

    Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę

    1. Podstawa prawna
    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.

    2. Uzasadnienia wyboru trybu
    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    W trakcie wykonywania robót budowlanych zaszła konieczność wykonania robót dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia a wykonanie zamówienia podstawowego było uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego.

    OdpowiedzUsuń
  29. Qrwa to w ch....u szczyka od takiego draństwa!

    OdpowiedzUsuń
  30. A gdzie Qrwa ta nasza pseudoprokuratura z Białogardu? Czy oni wogóle jeszcze istnieją? Czy się boją własnego cienia? To ostatnie najbardziej do nich pasuje! Gdybym podpier....ł komuś tenisówki to od ręki byłby akt oskarżenia, ale jak się robi wywijasy w samorządach to ci słynni wojownicy dają ciała!
    Panie Semeret, weź ich za m...ę!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Arystoteles miał rację: demokracja to rząd hien nad osłami!

Były krasnoludki, była amnezja, był wyrok… było wiele innych ciekawostek… teraz urodziła się apelacja… publiczny pieniądz płynie wartkim strumieniem… CZĘŚĆ II

„Proszę, abyście zajęli się tematem dlaczego Pan Mariusz Olszewski - Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Świdwinie nie składał i do dnia dzisiejszego nie złożył oświadczeń majątkowych”.