Oliwa na wierzch wypływa
Minie niebawem rok, kiedy opublikowaliśmy na blogu artykuł pt. „Prywatny folwark burmistrza”. Osoby, które nie zapoznały się z jego treścią odsyłamy pod adres http://naszswidwin.blog.pl/2012/10/23/565/ lektura to bowiem osobliwa, pozwalająca wyrobić sobie pogląd na rządy panującej nam obecnie władzy. Opublikowaliśmy wówczas obszerne fragmenty protokołu z kontroli RIO, zasługujące w naszej opinii (ale nie tylko) na miano skandalu. Wyłącznie dzięki naszym zabiegom wyczyny burmistrza ujrzały światło dzienne. Tak, tak, to ten sam protokół, którego treści sekretarz miasta nie chce zamieścić na BIP. Również przewodniczący rady nie był skory do jego upublicznienia, nie zapoznał z nim nawet oficjalnie radnych miasta. Zaraz po naszej publikacji próbował do niego dotrzeć radny Ostapowicz, ale ponoć z marnym skutkiem. W każdym bądź razie, mimo że poważne zarzuty zawarte w protokole dotyczyły finansów miasta, nigdy nie odbyło się posiedzenie rady miasta w tej sprawie. Nasz blog parł w kierunku zainteresowania tym problemem radnych, lecz żaden z nich nie wyrażał ani chęci, ani ochoty.
Nie bez powodu wracamy do tego tematu. Z powrotu do niego nie mamy zamiaru ukrywać naszej satysfakcji. Otóż podczas ostatniego posiedzenia połączonych komisji, jeden z radnych – po roku czasu, ale jednak – pochylił się nad tym wstrząsającym dokumentem. Być może z powodu tego, że jeden z cięższych zarzutów skierowanych przez RIO do burmistrza dotyczył okresu, kiedy ów radny był przewodniczącym rady miasta, oraz z faktu „ukrywania” protokołu? Przypomnijmy, że zarzutów było sporo, w tym m.in. bardzo dużego kalibru, dotyczący wzięcia przez burmistrza (za zgodą skarbnika?!) kilkumilionowego kredytu bez zgody rady miasta, co było niezgodne z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), oraz naruszeniem art. 44 ust. 3 pkt. 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Poniżej przedstawiamy treść interpelacji:
W czasie ww. komisji, treść interpelacji została przez przewodniczącego odczytana wszystkim obecnym radnym, a następnie zgodnie z właściwością zawartą w statucie miasta przekazana burmistrzowi. Burmistrz zobowiązał się udzielić odpowiedzi na najbliższej sesji (25 września br.). Dzisiaj już wiemy, że tego nie zrobił, zasłaniając się kpa, na podstawie którego przesunął swoją odpowiedź w czasie. Przyczyn decyzji burmistrza o odsunięciu terminu odpowiedzi może być kilka. Po pierwsze radny złożył interpelację 17 września, statut mówi, że na odpowiedź jest 14 dni, więc ostateczny termin mija 1 października, a sesja była 25 września. Po drugie być może chce bardzo precyzyjnie udzielić odpowiedzi radnemu, a na to potrzebuje czasu. Po trzecie… no właśnie. Przeczytaj czytelniku jeszcze raz ostatnie zdanie w punkcie 3 interpelacji, gdzie radny informuje: „(…) wyjaśnienia są niezbędne do poczynienia dalszych kroków prawnych przysługujących radnemu”. Można to rozumieć na przykład, jako zapowiedź radnego o nadaniu sprawie dalszego biegu w celu pociągnięcia burmistrza do odpowiedzialności. I z tym może być problem, bowiem 8 października br. mija termin (3 lata) umożliwiający radnemu rozpoczęcie takiej procedury. Po tej dacie stanie się to już niemożliwe.
Jeszcze dwa zdania do sekretarza miasta pana Rewińskiego. Po raz kolejny podkreślamy, że nie ma pan racji twierdząc, iż nie ma obowiązku publikowania wystąpień pokontrolnych na BIP. NIK zwrócił wielu kontrolowanym urzędom uwagę, że taki obowiązek istnieje; cytat z wyników kontroli jst.: „W zakresie publikacji informacji publicznych dot. kontroli, jednostki publikowały jedynie wykazy kontroli zewnętrznych i wewnętrznych. Zakres tych publikacji nie spełniał wymagań art. 6 ust. 1 pkt. 4a) tiret drugi ustawy. Publikacja wystąpień pokontrolnych lub innych dokumentów kończących kontrolę i zawierających wyniki kontroli w praktyce spełnia wymóg ww. art. 6 ust. 1 pkt. 4a) tiret drugi ustawy”. Tak panie sekretarzu, czekamy cierpliwie na zamieszczenie wyników kontroli (a nie ich wykazów) na BIP Urzędu Miasta.
„Ludzie nie lubią dowiadywać się,
OdpowiedzUsuńże są okłamywani, bo kłamstwo
to świetna opowieść, którą ktoś
zepsuł prawdą.”
B. Stinson
Jakby radni wiedzieli za co biorą diety nie byłoby tego bajzlu i okłamywania ludzi.
OdpowiedzUsuńJak ma być dobrze sami krętacze i pazerniacy :(
OdpowiedzUsuńto wszystko przeraża marną drogą idziemy jutro władz nie interesuje aby dziś aby ja aby kasa dramat
OdpowiedzUsuńJanek, kuva, coś ty narobił do jasnej ciasnej?
OdpowiedzUsuńTak się dzieje gdy brakuje społecznej kontroli.
OdpowiedzUsuńDlaczego do dnia dzisiejszego blog lub osoby związane z blogiem nie złożyły skargi na poczynania sekretarza z BIP.
A za co radni biorą diety. Za pierdzenie w stołek. Panowie i Panie jak się ktoś bierze za rządzenie i reprezentowanie ludzi, a przy tym dostaje za to wynagrodzenie, to powinien się starać i dawać z siebie wszystko. A tak mamy kilka osób, które dorabiają sobie w łatwy sposób do pensji.
OdpowiedzUsuń
OdpowiedzUsuń~trep:
Tak się dzieje gdy brakuje społecznej kontroli.
Dlaczego do dnia dzisiejszego blog lub osoby związane z blogiem nie złożyły skargi na poczynania sekretarza z BIP.
Pisaliście że macje prawników i taka bezczynność
trep jest z tobą bardzo źle, piszesz potem sobie odpowiadasz, idź do lekarza albo odpocznij
OdpowiedzUsuń
OdpowiedzUsuń~informatyk:
trep jest z tobą bardzo źle, piszesz potem sobie odpowiadasz, idź do lekarza albo odpocznij
Owsikowy cieć
Ten kilkumilionowy kredyt wzięty przez burmistrza bez zgody rady był przeznaczony m.in. na inwestycję pn. „Budowa sieci wodnokanalizacyjnej w ul. Popiełuszki, Połczyńskiej, Wiejskiej i Bocznej w Świdwinie”.
OdpowiedzUsuńMoże ktoś pamięta, jaka firma wygrała przetarg na tę inwestycję?
OdpowiedzUsuń~informatyk:
trep jest z tobą bardzo źle, piszesz potem sobie odpowiadasz, idź do lekarza albo odpocznij
A co ty tu robisz szpiclu Owsiaka , wałkoniu.
Radnego Artyńskiego i pozostałych radnych zapraszam do lektury:
OdpowiedzUsuńhttp://naszswidwin.blog.pl/2013/04/03/1676/
a tam coś takiego:
W art. 38 Ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych czytamy m.in.: „Karalność naruszenia dyscypliny finansów publicznych ustaje, jeżeli od czasu jego popełnienia upłynęły 3 lata”. W przedstawionym powyżej przypadku termin określony ustawą nie upłynął. Kontrola zakończyła się w ubiegłym roku, czynu dokonano w październiku 2010 r., co oznacza że termin karalności za naruszenie dyscypliny finansowej w tym konkretnym przypadku upłynie w październiku br. Oznacza to ni mniej, ni więcej, że radni obecnej kadencji są zobowiązani złożyć odpowiednie doniesienie o wszczęcie postępowania w przedmiotowej sprawie.
Macie tydzień!
i jeszcze:
OdpowiedzUsuńZgodnie z przedstawionym wyżej protokołem pokontrolnym, burmistrz w sposób niezwykle poważny popełnił czyn naruszenia dyscypliny finansów publicznych polegający na zaciągnięciu zobowiązania na poważną kwotę bez upoważnienia rady miasta, łamiąc jednocześnie wcześniej podjętą przez nią uchwałę, skutkiem czego było również dopuszczenie się uszczuplenia środków publicznych na znaczną kwotę. W związku z czym pozwalamy sobie przypomnieć radnym, że zdarzenie takie stanowi bezwzględnie podstawę do postawienia burmistrza przed organem właściwym w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Naruszenie to stanowi również podstawę do postawienia zarzutu burmistrzowi za przekroczenie dozwolonych uprawnień. W związku z czym obowiązkiem radnych jest skierowanie wniosku w drodze uchwały do Regionalnej Komisji Orzekającej o poważne naruszenie przez burmistrza dyscypliny finansów publicznych i przekroczenie uprawnień. Tym bardziej, że nie był to przypadek odosobniony. Kontrole wykazały znacznie więcej przypadków poważnego naruszenia przez burmistrza m.in. ustaw o finansach publicznych i zamówieniach publicznych. Ich ilość wskazuje na działanie świadome. Radni mają obowiązek reagować na takie bezprawie. Żadna forma tłumaczenia zaistniałych sytuacji nie zwalnia burmistrza z poniesienia odpowiedzialności, a radnych z konkretnych reakcji na wnioski pokontrolne RIO i NIK.
OdpowiedzUsuń~kuva:
Janek, kuva, coś ty narobił do jasnej ciasnej?
Oj Janek, Janek, coś Ty narobił...
OdpowiedzUsuń~Imię (wymagane):
A za co radni biorą diety. Za pierdzenie w stołek. Panowie i Panie jak się ktoś bierze za rządzenie i reprezentowanie ludzi, a przy tym dostaje za to wynagrodzenie, to powinien się starać i dawać z siebie wszystko. A tak mamy kilka osób, które dorabiają sobie w łatwy sposób do pensji.
Czy się stoi, czy się leży dieta się należy :)
zamkowa inwestycja śmierdziała od początku
OdpowiedzUsuń"miały zostać pozyskane poprzez zaciągnięcie w 2010 r. kredytu długoterminowego w wysokości ogółem 7.326.000,00 zł, z którego 3.000.000,00 zł organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego przeznaczył na wydatki nieznajdujące w 2010 r. pokrycia w dochodach i spłatach wcześniej zaciągniętych zobowiązań."
OdpowiedzUsuńW roku 2010 były wybory, budowano sukces na siłę. Powstała dziura budżetowa 3.000.000 zł, którą łatano kredytem bez zgody rady. Cyrk.
OdpowiedzUsuń~Imię (wymagane):
zamkowa inwestycja śmierdziała od początku
Nie tylko zamkowa, teraz widzimy że wszystkie przetargi byly ustawione wcześniej wygrywał jeden teraz drugi . I ten pierwszy teraz podnosi larum - żarło, żarło i zdechło , tak przedsiębiorco z Batalionów Chlopskich.
Dawno pisałem że w Świdwinie rada jest niepotrzebna. To kupa dobrze opłacanych statystów.
OdpowiedzUsuńmusztarda po obiedzie :)
OdpowiedzUsuńPora wracać do kotłowni.
OdpowiedzUsuńŁatwo szastać publicznym groszem.
OdpowiedzUsuńPo trupach do władzy. Unikalny gnój.
mgr Jan Owsiak :(
OdpowiedzUsuńkonkurencji żal hehehe
OdpowiedzUsuńojciec całego miasta oszukał szesnaście tysięcy dzieci
OdpowiedzUsuńJakie wykształcenie taki burmistrz.
OdpowiedzUsuńNatychmiast odwołać przewodniczącego rady Henryka Klamana. Zataił przed radnymi i mieszkańcami bezprawie burmistrza. Taki człowiek nie może pełnić tak ważnej funkcji w radzie. Chyba, że pokaże resztki honoru i sam zrezygnuje z funkcji.
OdpowiedzUsuńPrzepraszam, ile to już trwa? Ile czasu wiadomo jest że zarządzanie miastem budzi kontrowersje a jakość zarządzania finansami publicznymi jest porażająca. Ile? Prawie rok! I co?Nikt nie reaguje? a gdzie opozycja?Nie ma nikogo z jajami w tym mieście żeby sprawę nagłośnić w mediach ogólnopolskich? Prezydenta Tarnowa szybciutko odsunęli od koryta a tutaj ?
OdpowiedzUsuńCo się dzieje coraz mniej parafian pojawia się na mszy w dużym kościele?
OdpowiedzUsuńIle wyniósł koszt robót dodatkowych przy remoncie budynku na Gagarina, może ktoś wie?
OdpowiedzUsuńUdzielamy precyzyjnej odpowiedzi:
OdpowiedzUsuńPRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Przebudowa budynku przy ul. Gagarina 3 w Świdwinie - roboty dodatkowe.
Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane.
Określenie przedmiotu zamówienia: Przedmiotem niniejszej umowy jest wykonanie robót dodatkowych związanych z przebudową budynku przy ul. Gagarina 3 w Świdwinie zgodnie z protokołem konieczności wykonania robót dodatkowych oraz kosztorysem ofertowym Wykonawcy.
TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: Zamówienie z wolnej ręki.
DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 12.08.2013.
Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): 63845,33 PLN.
INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty: 68952,96 PLN
Oferta z najniższą ceną: 68952,96 / Oferta z najwyższą ceną: 68952,96 PLN
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
W trakcie wykonywania robót budowlanych zaszła konieczność wykonania robót dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia a wykonanie zamówienia podstawowego było uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego.
Qrwa to w ch....u szczyka od takiego draństwa!
OdpowiedzUsuńA gdzie Qrwa ta nasza pseudoprokuratura z Białogardu? Czy oni wogóle jeszcze istnieją? Czy się boją własnego cienia? To ostatnie najbardziej do nich pasuje! Gdybym podpier....ł komuś tenisówki to od ręki byłby akt oskarżenia, ale jak się robi wywijasy w samorządach to ci słynni wojownicy dają ciała!
OdpowiedzUsuńPanie Semeret, weź ich za m...ę!